Morten Nicolaj Pedersen
I år afholdtes seminaret vanen tro i sommerferiens sidste weekend, denne gang i hytten ``Lille Katrinedal'' nær Frederiksværk. Langt fra hovedstaden vil nogle måske mene, men arrangementet var bestemt rejsen værd, hvilket forhåbentligt vil fremgå nedenfor. Hvis nogen skulle være i tvivl, er hovedformålet med seminaret at vejlede viderekommende matematikstuderende i kursusvalg på 3. år og på andendelen, samt at oplyse om andre emner, der er relevante på dette stadium af ens uddannelse. Jeg deltog selv for første gang i år med henblik på at vælge tredjeårskurser. Det faglige indhold af de enkelte Mat 3-kurser blev for de flestes vedkommende beskrevet ved korte foredrag ved de enkelte lærere (dog manglede Mogens Esrom Larsen fra Mat 3MO). Desuden blev der fortalt overordnet om grenene på andendelen.
Formen var forskellig fra lærer til lærer. Nogle gav en generel beskrivelse af formål og indhold af deres kursus, mens andre gik mere direkte til værks med eksempler fra kursets emner. Udover uddybning af de noget sparsomme oplysninger i Lektionskataloget gav disse oplæg subtile vink til kursusvalg. Personligt fandt jeg det f.eks.\ hjælpsomt at opleve de forskellige læreres form og personlighed. På det mere overordnede plan holdtes der oplæg om, hvordan man skal strukturere sit tredjeår i matematik med henblik på at få bifag og evt. undervisningskompetence, om fagprojekter og specialet på andendelen, samt om de nye SU-regler, som utroligt nok lød til at være mere simple end dem, de afløser. Jeg skyder på, at alle blev klogere af disse foredrag, hvor regler og direktiver blev skåret ud i metaforens pap. På det mere inspirerende plan fortalte Søren Eilers om udenlandsrejser, Michel Solovej om at være matematiker i erhvervslivet, og Peter Olesen om stillingen som gymnasielærer. Jeg tror, alle deltagerne vil give mig ret i, at disse tre foredrag var særdeles perspektiverende. Jeg mener under alle omstændigheder selv, at miljøet på studiet let bliver ret indspist, hvorfor det var værdifuldt for mig at høre om livet efter KU -- og at der i det hele taget er et. Endnu mangler jeg at berøre den i praksis mest tungtvejende grund til at deltage i seminaret: Den sociale dimension. Efter to eller flere års undervisning på kæmpehold kan man nemt have mistet kontakten med mange af ens med-russere. Seminaret er en glimrende lejlighed til at opfriske disse bekendtskaber og evt.\ stifte nye. Da instituttets instruktorer deltager i hobetal, har man bl.a. en chance for at få et forhåndsindtryk af disse før, man vælger øvelseshold. I år var der foruden spontan(t) samvær/ølindtagelse fest lørdag aften. Her taler vi både om to retter mad, bar og organiseret underholdning. Desuden dansedes pludselig synkront til Whigfield's ``Saturday Night'' -- en ret traumatisk oplevelse for mange af tilskuerne. Før hjemrejsen søndag blev årets udgave af seminaret evalueret. Der var tilfredshed over hele linien, både hos menige deltagere og hos arrangørerne, der fik megen ros for produktet af alle deres anstrengelser.